Frisk på skolen! Slik styrker du barnets immunforsvar

Med enkle grep kan du forebygge smitte og ruste opp barnets immunforsvar til å bedre stå imot de vanlige plagene som forkjølelse, luftveisinfeksjoner, influensa, omgangssyke og ørebetennelse.

Gi barnets immunforsvar de aller beste forutsetningene for å stå imot smitte og sykdom.

Høsten er hverdag, skolestart, barnehage og jobb, men også høysesong for spredning av bakterier og virus i landets mange klasserom.

Det er på tide å gi barnet en real rustning som kan stå imot unødvendige mange tilfeller av forkjølelse, omgangssyke og andre gjengangere blant skolebarn.

LES MER: Derfor holder immunforsvaret deg frisk

Barnets immunforsvar forandrer seg

Barnets immunforsvar gjennomgår en stor endring fra det er født til barnet er blitt til en voksen og er ferdig utviklet. I den tiden både vil og skal de eksponeres mot mange ulike bakterier og virus. Noen ganger vil de bli syke, andre ganger ikke, men uansett vil immunforsvaret lære og dermed kunne stå imot fremtidige «angrep».

Det kan med andre ord være positivt å ha en forkjølelse, vond hals eller omgangssyke innimellom. Da får barnets immunforsvar bygget opp antistoffer som gir beskyttelse mot skadelige inntrengere.

Men det kan bli for mye sykdom og unødvendig stort skolefravær. Med noen enkle grep kan barnet unngå smitte og få et immunforsvar som kan stå imot noen flere tilfeller av forkjølelse, omgangssyke og andre infeksjoner.

Stikkord er et sunt kosthold, nok fysisk aktivitet, god hygiene og tilstrekkelig med søvn.

TRENER DU? Slik sjekker du at kosttilskuddet er dopingfritt

Kosthold som styrker immunforsvaret

Et godt sammensatt og sunt kosthold er en viktig faktor for at både ditt og barnets immunforsvar får gode arbeidsforhold. For et skolebarn i vekst og utvikling, er god næring essensielt. Det er ikke uten grunn at diskusjonen om sunne gratismåltider dukker opp i politiske diskusjoner fra tid til annen.

Både konsentrasjon, problemløsning, hukommelse, læring og sosial adferd krever at barnet har nok «drivstoff» fra kostholdet.

Det er mange vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer som er viktige når barna utvikler seg og vokser. Blant dem er vitamin D og omega-3-fettsyrer som du finner gode mengder av i fet fisk.

LES OGSÅ: Visste du dette om autoimmune sykdommer?

Vitamin D og omega-3 til barn

Det kommer stadig ny forsking som peker på hvor viktig vitamin D er for oss, både voksne og barn.

Et barn som er i vekst og utvikling trenger 5 mikrogram vitamin D hver dag, ifølge de offisielle kostholdsrådene. D-vitaminer er viktig for barnets immunforsvar, for vekst og utvikling av benbygningen og for å ta opp kalsium som er et viktig mineral for skjelettet og tennene. Vitamin D bidrar også til en normal muskelfunksjon og spiller inn i celledeling.

Barna trenger også tilførsel av sunne fettsyrer gjennom kostholdet. Et daglig inntak på 250 mg med omega-3-fettsyren DHA bidrar til å opprettholde den normale hjernefunksjonen. Omega-3-fettsyrer har også effekt på synet og utvikling av synet, immunforsvaret og hjertet.

LES OGSÅ: Sjekk dette før du kjøper kosttilskudd

Sunt kosthold for barn

Sørg for en god matpakke, gjerne med litt frukt, nøtter og/eller rå grønnsaker hver dag. En god frokost gir bra energi til skoledagen. Sørg for at middagene er varierte, inkludert minst 2-3 fiskemiddager i uken.

I noen tilfeller kan det være vanskelig å få i barna nok av den sunne maten. Da kan kosttilskudd være nyttig-

Claricell Junior kosttilskudd for barn i vekst og utvikling, sikrer den daglige dosen med vitamin D og omega-3-fettsyrer. I tillegg inneholder dette norskutviklede kosttilskuddet Wellmune betaglukan (lenke). Dette er verdens best dokumenterte betaglukan. Mange kliniske tester har vist at Wellmune betaglukan fra bakegjær, bidrar til å styrke ditt normale immunforsvar.

Claricell junior er enkel å ta. Den myke geleputen svelges lett og har en mild og god smak. Geleen er i patentert formula og gjør at kroppen bedre tar opp næringsstoffene i kosttilskuddet.

Unngå forkjølelse, influensa og omgangssyke

Kostholdet er viktig for å forebygge sykdom, men enkelte ting kan du rett og slett lære barnet for å unngå å bli syk og skåne andre for smitte. Lærer for eksempel barn seg å unngå å holde seg for munn og nese ved hosting og nysing, kan man unngå unødig spredning av forkjølelse og influensa i barnehagen og på skolen. Ved å hoste og nyse inn i albuekroken, eller i papirlommetørkler, unngår barnet ditt å spre smitte unødig.

I tillegg kan vi foreldre være flinke til å holde barnet vekk fra skolen dagen etter at barnet er symptomfri, enten det er influensa eller omgangssyke.

Vaksiner hos barn

Følger barnet ditt vaksinasjonsprogrammet som anbefales av norske helsemyndigheter, er barnets immunforsvar rustet til å stå imot mange av de verste infeksjonene. En del infeksjoner som rammet barn og ungdom tidligere, førte ofte til både alvorlig sykdom og noen ganger død.

MMR-vaksinen inngår i barnevaksinasjonsprogrammet og gir beskyttelse mot røde hunder, kusma, meslinger og kikhoste. I tillegg får barn i Norge vaksinasjon mot difteri, stivkrampe, polio, Hib-infeksjon og hepatitt B. En av de nyeste vaksinene er mot rotavirus. Og når barna blir store, får de også tilbud om hpv-vaksine som har vist effektiv med hensyn til senere utvikling av livmorhalskreft.

LES OGSÅ: Derfor blir du allergisk

Håndvask og hygiene mot smitte

Bedre håndvask holder barna friske og det blir mindre sykdom i både skoler og barnehager. For noen år siden ble det, på oppfordring fra Folkehelseinstituttet, gjort tiltak for å få ansatte og barn i norske barnehager til å skjerpe håndhygiene med både riktig og hyppigere håndvask med såpe og vann. Resultatet var at både smitte og sykefravær gikk kraftig ned.

Tipset fra Folkehelseinstituttet er å ta en håndvask og unngå desinfiserende håndsprit så fremt det ikke er andre muligheter.

Friskere skolebarn med nok søvn

Barn i vekst og utvikling trenger tilstrekkelig med søvn. Hjernen trenger hvile for å klare å behandle all erfaring, informasjon og læring som barn går gjennom hver dag. Alt skal jo læres!

Noen barn er mer sårbare for søvnmangel enn andre. Men uansett viser forskning at at søvnmangel er nært knyttet til læring og hvordan barnet takler og kontrollerer følelser og adferd. I perioder med akutt eller kronisk søvnmangel, kan det med andre ord gå utover skolearbeid og fritidsaktiviteter.

Manglende søvn hos barn kan også være uheldig for den fysiske helsen og barnets immunforsvar. Søvnmangel over tid kan øke faren for at barnet kan bli overvektig, utvikle insulinresistens og få kroniske sykdommer med årene.

Hvor mye søvn trenger barn?

Men hvor mye søvn trenger barn egentlig?

Behovet for søvn vil variere fra person til person for både voksne og barn, men noen generelle råd finnes.

Anbefalinger fra National Sleep Foundation, som støttes av norske eksperter, gir disse rådene om antall timer søvn for barn:

Førskolebarn (3-5 år) bør sove 11-14 timer, unngå mindre enn ni timer søvn og helst ikke mer enn 16 timer.

Skolebarn (6-13 år) trenger 9-11 timers søvn. De bør ikke sove mindre enn syv timer og ikke mer enn 12 timer.

Tenåringer i alderen 14-17 år har behov for hele 8-10 timers søvn. De bør ikke sove mindre enn syv timer og ikke få dra seg utover 11 timer.

Kilder: Folkehelseinstituttet.no, tidsskriftet.no, forskning.no, nhi.no, vitusapotek.no